Most
nad kanałem portowym w Nowej Soli jest usytuowany w ciągu Alei
Wolności i jest unikatowym w skali Polski i Europy mostem ruchomym z
podnoszonym przęsłem. Został wybudowany w 1927r.
Najstarszy
ze znanych mostów na nowosolskim kanale portowym zaznaczono na mapie
z 1753r. Później, pod datą 1831r. źródła notują rozbudowę
portu i budowę nowego mostu drewnianego, już nie stałego, lecz
zwodzonego. W 1896r. zastąpiono go stalowym mostem o analogicznym,
jak wcześniej ustroju mostu zwodzonego klapowego.
Obecny
most poddano w latach 1954-55 gruntownemu remontowi. Od 1988r. Z
uwagi na zły stan techniczny most był przeznaczony wyłącznie do
ruchu pieszego. Po kapitalnym remoncie mostu i mechanizmu
podnoszenia, zakończonym w 1993r. jego stan techniczny jest bardzo
dobry.
Składowymi
elementami mostu przesądzającymi o jego walorach
historyczno-technicznych są: przęsło i mechanizm podnoszenia,
który pierwotnie był napędzany ręcznie, obecnie zaś
elektrycznie. Podporami mostu są skrzynie żelbetowe posadowione
poniżej lustra wody na drewnianych palach. Konstrukcję mostu
stanowią dwa dźwigary stalowe o rozpiętości 12,6 m z jazdą
dołem. Między dźwigarami znajdują się jezdnie, a po zewnętrznych
stronach- chodniki dla pieszych. Na przyczółkach zamontowano
stalową konstrukcję umożliwiającą podnoszenie mostu. Składa się
ona z ram poprzecznych oraz dwu ram podłużnych. Ramy te na
wysokości rygla są na stałe ze sobą połączone i dodatkowo
stężone konstrukcją stalową.