Most podnoszony w Nowej Soli

Most nad kanałem portowym w Nowej Soli jest usytuowany w ciągu Alei Wolności i jest unikatowym w skali Polski i Europy mostem ruchomym z podnoszonym przęsłem. Został wybudowany w 1927r.

Najstarszy ze znanych mostów na nowosolskim kanale portowym zaznaczono na mapie z 1753r. Później, pod datą 1831r. źródła notują rozbudowę portu i budowę nowego mostu drewnianego, już nie stałego, lecz zwodzonego. W 1896r. zastąpiono go stalowym mostem o analogicznym, jak wcześniej ustroju mostu zwodzonego klapowego.

Obecny most poddano w latach 1954-55 gruntownemu remontowi. Od 1988r. Z uwagi na zły stan techniczny most był przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszego. Po kapitalnym remoncie mostu i mechanizmu podnoszenia, zakończonym w 1993r. jego stan techniczny jest bardzo dobry.

Składowymi elementami mostu przesądzającymi o jego walorach historyczno-technicznych są: przęsło i mechanizm podnoszenia, który pierwotnie był napędzany ręcznie, obecnie zaś elektrycznie. Podporami mostu są skrzynie żelbetowe posadowione poniżej lustra wody na drewnianych palach. Konstrukcję mostu stanowią dwa dźwigary stalowe o rozpiętości 12,6 m z jazdą dołem. Między dźwigarami znajdują się jezdnie, a po zewnętrznych stronach- chodniki dla pieszych. Na przyczółkach zamontowano stalową konstrukcję umożliwiającą podnoszenie mostu. Składa się ona z ram poprzecznych oraz dwu ram podłużnych. Ramy te na wysokości rygla są na stałe ze sobą połączone i dodatkowo stężone konstrukcją stalową.
brak podpisu
Pochodzenie: www.lwkz.pl