Muzeum Ilustracji Książkowej przy WiMBP im. C. Norwida w Zielonej Górze

Ekspozycja Muzeum Ilustracji Książkowej prezentuje rozwój ilustracji na przestrzeni dziejów książki drukowanej od XV do XX w. Na przykładzie ilustracji w starych drukach, książkach i czasopismach dziewiętnastowiecznych oraz współczesnych polskich projektach znanych ilustratorów, można prześledzić jak zmieniała się ilustracja.

Rozwój ilustracji książkowej to w dużej mierze rozwój technik graficznych od najstarszego drzeworytu, poprzez miedzioryt, akwafortę, staloryt do litografii i drzeworytu sztorcowego oraz artystycznego drzeworytu i linorytu XX w. W muzeum znajdziemy ilustracje wykonane w różnych technikach i dowiemy się na czym one polegają i gdzie znalazły zastosowanie.

Oprócz samej ilustracji tematem ekspozycji jest szerzej rozumiana sztuka książki czyli książka jako piękny przedmiot, jako dzieło sztuki, dzieło dobrego rzemiosła. Można obejrzeć różnorodne i ciekawe zdobienia opraw, guzy, klamry, druki z wytłoczonymi superekslibrisami, także ekslibrisy zabytkowe i współczesne.

Dla lepszego zrozumienia procesu powstawania ilustracji w technice graficznej, zgromadzono narzędzia i materiały do tworzenia grafiki.

Obejrzeć można także urządzenie do odbijania- prasę introligatorską do złoceń, wykonaną w wiedeńskiej wytwórni Josefa Angera na przełomie XIX i XX w. Współczesną ilustrację w Muzeum Ilustracji Książkowej reprezentują oryginalne projekty wielkich artystów polskiej ilustracji, m.in. takich jak Jan Marcin Szancer, Zbigniew Rychlicki, Józef Wilkoń, Olga Siemaszko czy Bohdan Butenko i Jerzy Flisak.

Zaprojektowane ilustracje do znanych książek dla dzieci można porównać z wydrukowanymi w książkach.

W Muzeum Ilustracji Książkowej można obejrzeć m.in.:
  • Widok Krakowa z: Hartmann Schedel, Liber chronicarum, Norymberga 1493. Najstarszy widok Krakowa w książce drukowanej. Jest na nim Wawel, Kościół Mariacki, Kleparz oraz Kazimierz po drugiej stronie Wisły, który w XV w. był osobnym miastem. Widok ten znajduje się w części poświęconej Polsce, zwanej wówczas Sarmacją. Schedla zadziwia, że dzicy Sarmaci nie są tacy dzicy, odżywiają się dobrze, piją napój z jęczmienia, są bardzo uprzejmi i gościnni a przy tym waleczni jak mało kto.
  • Bogato zdobiony osiemnastowieczny, rękopiśmienny antyfonarz- księga liturgiczna zawierająca zbiór śpiewów mszalnych, przede wszystkim antyfon. W czasie II wojny światowej wypożyczony do obozu jenieckiego stalagu VIII C w Żaganiu, służył do odprawiania praktyk religijnych.
  • Kronika Świata zawiera 1809 drzeworytów. Staloryt ręcznie kolorowany pochodzący z „Księgi świata” z 1852r. zawierającej wiadomości z dziedziny nauk przyrodzonych, historyi krajów i ludów, żywoty znakomitych ludzi, podróże, opisy ciekawych miejscowości, wód słynniejszych, odkrycia i wynalazki, ważniejsze zajęcia przemysłowe, obrazy towarzyskie, statystyczne, ekonomiczne itp. Wiadomości te okraszone pięknymi ilustracjami zaspokajały ciekawość świata dziewiętnastowiecznego czytelnika.
  • Projekt okładki Jana Marcina Szancera do bajki Juliusza Słowackiego „O Janku, co psom szył buty”. Ilustracje Szancera podjęły się stworzenia naszej wyobraźni na temat wielu dzieł literackich dla dzieci, a my chętnie je przyjęliśmy. Kto nie pamięta Baśni Andersena, Akademii Pana Kleksa czy Konika Garbuska z jego ilustracjami? Pamiętają je dzieci, rodzice i dziadkowie.
  • Pan Kuleczka - ilustracja Elżbiety Wasiuczyńskiej do przygód Pana Kuleczki Wojciecha Widłaka. Elżbieta Wasiuczyńska pod Wawelem pięknie maluje różne rzeczy, m.in. Pana Kuleczkę i jego podopiecznych- refleksyjnego Psa Pypcia, neurotyczną Kaczkę Katastrofę oraz małomówną muchę Bzyk- Bzyk.

Zwiedzanie Muzeum Ilustracji Książkowej:
poniedziałek- piątek
8.00.- 15.00.
brak podpisu
Pochodzenie: www.wimbp.zgora.pl